onsdag 16 juni 2010

Lösningar är trevligt!

Valpkurs! Hur KUNDE jag välja bort valpkurs med Liston? Så korkat! Även öm man tycker att man "kan" så uppstår så mycket fenomenala tillfällen att testa sin lilla valp.
Sickan har ju haft en rädsleperiod ett tag nu och den har svalpat över i en överdriven fräsighet mot andra (unga) hundar. Jag har haft svårt att se vad som utlöser hennes tanduppvisning, morrande och skällande. Men igår på valpkursen fick jag "prova". En sällsynt söt jaktgolden men massor av ostyriga ben väckte Sickans ilska och de släpptes. Eva instruerade att jag skulle lämna Sickan så fort hon startade upp morret. Jag behövde bara göra det en gång. Hon morrade åt Tassen, jag reste mig, vände henne ryggen och gick därifrån. Ooops sa Sickan! Ska du gå? Raggen ner, helt om med lite sänkt svans. Hon kollade att vi fortfarande var kompisar och sen sprang hon iväg till de andra och lekte fint.
Jag är resursen som ska försvaras... God lärdom!

Annars har vi sett framgångar med killar och barn! Båda har varit läskiga och värda att ta en liten lov runt.
Däremot måste jag skärpa mig då det kommer till folk som inte kan hälsa på hundar på ett vettigt sätt.
Hon är reserverad (dock ej rädd) för vissa personer och felet många gör är att sträcka fram händerna och locka och pocka och flytta sig närmre henne. Ok, det kan man väl göra men så fort hon nosar på dem tror de att det är fritt fram och den tvångsmässiga handen över huvudet kommer och Sickan blir rädd och får ett kvitto på att det var farligt. Så nu har jag bestämt mig för att alla sociala kontakter ska ske på hennes villkor, inte på den valp-sugna personens.

2 kommentarer:

  1. Doris reagerar precis likadant mot framsträckta händer!

    SvaraRadera
  2. Åh det låter så roligt med valpkurs :) Jättesynd att vi inte kunde ha gått en ihop, det hade varit roligt! Kanske blir det en unghundskurs i framtiden... :)

    SvaraRadera