onsdag 30 juni 2010

Vattenhetta



Under valpkursen hos Eva märkte jag tydligt att Sickan mycket väl kan bli en sån där som piper och knallar vid vatten. Hon har ännu inte gjort endera (alltså..knalla kan man ju bara gör om man vet vad "stanna kvar" betyder) men hon blir en spänd sträng och jag riktigt känner vad som håller på att skapas.
Alla som sysslar med retriever och jakt vet att man ska passa sig för hettan. Många arbetar hårt för att deras hundar ska bli snabba och känna motivation för att jobba. För många av oss är det precis tvärtom; man måste vara vaksam för den lilla djävulen som vaknar i dessa arbetsmaskiner.
Men Liston kom det med kast, men icke med vatten. Han är fortfarande en liten badkruka som nu betraktar Sickan med en fundersam blick då hon slänger sig i plurret.

Iallafall har dagens super-värme gjort att vi avslutat dagarna med att gå ner till sjön och bada. Jag har nyttjat tillfällena att träna lugn och lydnad i vattnet med Sickan. Hon får bada så mycket hon vill men jag passar på att blåsa inkallning och hon kommer klockrent in och inkasserar sin godbit. Hon försökte till och med sätta sig i vattnet...det såg rätt kul ut.
Avlämmningar är en kapitel vi börjat med nu efter att Eva visat mig en hel massa bra övningar. Precis som med Liston använder jag en öppen handflata som signal på att hon ska dutta nosen där. Nu har vi kommit vidare och även tennisbollen placeras prydligt i min hand. Det fungerar inte hundraprocentigt med gott nog och en bra början. Så detta påbörjades nu även i vattnet. Jag stod i vattnet och lade bollen mellan mig och den "sittandes" Sickan. På "varsågod" fick hon greppa bollen och lägga den i min hand. Inga kast, inget splachande eller ivriga påhejningar. Bara lugnt och lydigt. Efter ett par gånger gav jag henna "hopp och lek" och hon fick simma i vilken riktning hon ville. Och så en inkallningsvissling. Jag har en så duktig och arbetssugen liten tjej. Jag hoppas bara jag kan träna henne så pass väl att hon kommer hålla ihop då det gäller.

2 kommentarer:

  1. Ja jag förstår precis vad du menar!! Lystra dyker i vattnet med huvudet före och jag kommer låta henne bada och bli en duktig simmare i sommar men hon får absolut inte hämta nåt i vattnet ännu.......kanske tvärtom att stå i vattnet och skicka henne upp på land och hämta så som Eva rekommenderade. Men hon får ännu inte hämta nåt alls eftersom vi tragglar på med avlämningarna (på samma sätt som du beksriver). Tack för tipset att köra inkallningar när hon badar det skall jag ta efter. Kram

    SvaraRadera
  2. Vi har också kommit till en punkt när intresset för bollar som jag kastar i vatten åt de andra hundarna blir lite för mycket för Doris bästa, så nu är det slut med det :)
    Vi har inte tränat stadga i sitt annat än i agilityträningen, men jag tror det är en bra början för vilken hundsport som helst.
    Och så kör vi också nosdutt i handen med bollar, ska göra som du föreslår och lägga den mellan oss både på land och i vatten så får vi se vad det kan bli av det!
    Berätta gärna mer om vilka övningar som Eva T-S föreslagit; så kanske vi kan jobba med dem också?
    Ha det bra!

    SvaraRadera