torsdag 24 juni 2010

Sommar

Vi ställs nu inför en årstid som är helt underbar och efterlängtad efter den långa kalla vintern.
Men som hundägare kommer nya problem man får tampas med. Varma bilar (var finns parkeringsgaragen?), huggormar, vattenpåfyllning per sekund och minut, fler hundar i rörelse och plötsligt är varenda sommarstuga bebodd av lösa hundar, lösa barn och semesterfirare på grönbete. Och allt detta kräver uppmärksamhet och planering.
Sickan älskar solen och lägger sig gärna i det starkaste steket. Häromdagen blev hon så varm att det brändes att ta på henne. Hon verkar totalt oberörd men eftersom jag är en ängslig själ blötte jag upp en handduk och baddade henne med. Hon tyckte inte jag var riktigt klok och blängde surt en lång stund.

Vi har fått bakslag på "Sickan tycker killar är lite mindre läskiga nu", två killar har fått sig en utskällning och Sickan är uppenbart rädd. Jag kan inte påstå att någon av killarna uppträdde "hundmässigt korrekt", men det känns lite trist att hon reagerar så stark ändå. Jag ber killarna bara existera runt henne och inte locka och pocka (som de gärna gör med kroppen över hunden och händerna framåt)och efter en stund är hon helt ok med dem. Hon är aldrig orolig en längre stund utan lägger sig lugnt till rätta och somnar. Jag antar att hon är en hund man inte får pressa här. Jag låter hennes hjärna växa ikapp benen och håller ett öga på att inget annat dyker upp som vi INTE kan låta passera obemärkt.

Valpkursen är avslutad med en riktig skolavslutning. Vi skojade om att de allihop skulle sjunga en examenssång i kör.
Kursen kan sammanfattas ungefär såhär:
Sickans rädsla för vättarna gick snabbt över!
Hon gillar vilt - men vill helst behålla det själv (eller käka upp det).
Hon är lättstyrd och enormt lyhörd (än så länge i allafall).
Har mycket lättare att umgås med andra hundar nu än tidigare.
Har en nos och ett sökarbete som kommer skicka henne rätt upp i spåreliten!
En tidig, oroväckande och stark hetta vid vatten (HÄR får jag se upp så jag inte får en tokig hund som knallar vid vatten)
Bär vilt och andra föremål mycket fint i munnen.

Jag lånar en bild av Helena som gick samma valpkurs.



Sickan har även firat midsommar med en Lancershire Heeler och en Sheltie och det har fungerat utmärkt. Det är så roligt när fyra välartade hundar umgås och allt bara flyter mellan dem. De får snabbt sina roller. Liston - den enda hanen och därmed accepterad och älskad av alla. Liston är ofta pajasen i sådana här sammanhang - men han stilar med sitt fina sätt och lyhörda sätt. Sickan - den lilla valpen som inte stör, syns eller hörs. Man glömmer tametusan bort henne emellanåt. Iza - den 9-åriga polistanten som håller ordning och reda på ungdomarna. Tozza - den lite osäkra damen som helst vill ha ALL uppmärksamhet och berättar ljudligt då så inte är fallet.

Vi har det bra helt enkelt. Jag ska föröska filma lite så jag har något att jämföra med i alla de svåra stegen som nu skall tas men perfekt, snabb inkallning, att kunna "hålla sig" och att lämna saker i min hand och inte spotta ut dem en meter framför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar